Magnesium: het mineraal voor een betere slaap en stemming

Swipe to the left
Magnesium: het mineraal voor een betere slaap en stemming
Door Sunwarrior Nederland 28 januari 2021 277 keer bekeken Geen reacties

De meeste mensen weten dat je elke nacht minstens zeven uur slaap nodig hebt en dat een goede kwaliteit en een constante slaap de gezondheid het algehele welzijn kan verbeteren. Soms is het echter iets gemakkelijker gezegd dan gedaan. Met drukke levens, werkverplichtingen en constante connectiviteit, kan het moeilijk zijn om regelmatig een goede nachtrust te krijgen.

Hoe magnesium je kan helpen slapen en je gemoedstoestand kan verbeteren

Een gezonde natuurlijke oplossing voor slaap is om meer magnesium in je routine op te nemen. Het mineraal magnesium heeft tal van gezondheidsvoordelen die je kunnen helpen sneller in slaap te vallen en dieper te slapen. Het helpt ook je gemoedstoestand te ondersteunen en kan helpen bij het verminderen van stress en angst. Dit artikel onderzoekt hoe magnesium de ontbrekende schakel zou kunnen zijn voor een betere slaap en gemoedstoestand.

Vijf redenen waarom je magnesium nodig hebt voor een betere slaap en stemming:

  • Helpt je hersenen en lichaam om te ontspannen.
  • Zorgt voor een gezond niveau van GABA.
  • Kan het rustelozebenensyndroom verbeteren.
  • Als je niet genoeg magnesium hebt, heeft dit invloed op je slaap.
  • Kan helpen bij het verminderen van stress, angst en depressie.

Wat is magnesium?

Magnesium is een essentieel mineraal. Je lichaam maakt geen magnesium aan, wat betekent dat je het mineraal via je voeding moet binnenkrijgen. Je moet het via externe bronnen krijgen van voedsel zoals:

Donkere bladgroenten

  • Avocado's
  • Zaden en noten
  • Peulvruchten
  • Squash
  • Broccoli
  • Donkere chocolade
  • Okra
  • Bananen
  • Quinoa

Een andere manier om voldoende magnesium binnen te krijgen, is met magnesiumsupplementen. Ze zijn een snelle en effectieve manier om je magnesium te verhogen. Het vloeibare magnesiumsupplement van Sunwarrior bevat een ionisch magnesiumcomplex dat afkomstig is van een niet-GMO binnenzeebodem.

Magnesium is essentieel voor de menselijke gezondheid, aangezien het betrokken is bij meer dan 600 enzymatische reacties in het lichaam. Het mineraal is niet alleen belangrijk voor de slaap, maar draagt ​​ook bij aan zoveel functies in het lichaam, zoals de gezondheid van botten, spieren en hersenen.

Magnesium speelt een rol bij verschillende processen in het lichaam, zoals:

  • Helpt bij het reguleren en beheersen van je stressresponssysteem.
  • Behoudt de spier- en zenuwfunctie.
  • Moedigt een gezond immuunsysteem aan.
  • Ondersteuning van herstellende diepe slaap.

Met zo'n brede en complexe rol in het lichaam, is het geen verrassing dat magnesium zoveel geweldige voordelen biedt. Om de rol die magnesium speelt in slaap en stemming te begrijpen, is het een goed idee om te begrijpen hoe magnesiumtekort het lichaam en de hersenen beïnvloedt.

Hoe magnesiumtekort jouw slaap beïnvloedt

Je besteedt waarschijnlijk niet veel tijd aan het nadenken over je magnesiuminname, maar magnesium is essentieel voor je gezondheid en verrassend genoeg krijgen veel mensen er niet genoeg van binnen. Magnesium is eigenlijk een van de belangrijkste voedingsstoffen die in een standaard dieet ontbreken. Aangezien tot 50% van de Amerikaanse bevolking vermoedelijk een tekort aan magnesium heeft, wordt de behoefte eraan over het algemeen onderschat en soms genegeerd. Dat komt neer op miljoenen mensen die niet dagelijks genoeg magnesium binnenkrijgen.

Langdurig magnesiumtekort kan nadelige effecten hebben op de botdichtheid, zenuw-, spier- en hersenfunctie. Als je niet genoeg magnesium in je lichaam hebt, kan het je slaap verstoren.

Slapeloosheid is een symptoom van magnesiumtekort. Een magneisumtekort heeft niet alleen invloed op hoe jouw lichaam zich ontspant tijdens de slaap, maar het kan ook voorkomen dat je in een diepe slaap komt en ervoor zorgt dat je de hele nacht wakker wordt. Het eindresultaat is een gevoel van sufheid, gebrek aan concentratie en algemene frustratie.

Als je denkt dat je een tekort aan magnesium hebt, zijn hier enkele tekenen en symptomen waar je op moet letten:

  • Spierkrampen en spiertrekkingen
  • Vermoeidheid
  • Constipatie
  • Osteoporose
  • Hoofdpijn en migraine
  • Angst en paniekaanvallen
  • Hoge bloeddruk
  • Onregelmatige hartslag
  • Onrustige slaap
  • Slapeloosheid

Interessant is dat uit onderzoek blijkt dat je magnesium nodig hebt om vitamine D te activeren. Vitamine D helpt bij het reguleren van calcium en is cruciaal voor de groei en het behoud van sterke botten. Magnesium speelt een belangrijke rol bij zowel de activering als de functie van vitamine D. Gezien het belang van vitamine D voor je immuunsysteem en de toenemende opname van calcium, is het essentieel dat je voldoende magnesium binnenkrijgt om jouw algehele welzijn en gezondheid te ondersteunen.

5 redenen waarom je magnesium nodig hebt voor een beter humeur en slaap

1. Helpt je hersenen en lichaam om te ontspannen

Als het vierde meest voorkomende mineraal in het lichaam, is magnesium essentieel voor meer dan 300 processen in het lichaam. Een manier waarop magnesium helpt om de slaap en het humeur te verbeteren, is door je lichaam en geest voor te bereiden op ontspanning. Magnesium ondersteunt de ontspanningsreis door het parasympathische zenuwstelsel te activeren. De belangrijkste taak van het parasympathische zenuwstelsel is om je te helpen ontspannen en kalm te worden.

Magnesium helpt het lichaam op twee manieren te ontspannen: het reguleert neurotransmitters die signalen van en naar het zenuwstelsel en de hersenen sturen en het reguleert je melatonine. Melatonine is een hormoon dat o.a. helpt bij het navigeren door je slaap-waakcyclus. Door het zenuwstelsel tot rust te brengen, helpt magnesium om het lichaam en de geest voor te bereiden op slaap.

2. Behoudt gezonde niveaus van GABA

Een andere manier waarop magnesium een ​​betere slaap mogelijk maakt, is door een gezond GABA-gehalte te behouden. GABA staat voor gamma-aminoboterzuur; het is een neurotransmitter die slaap bevordert. Een van de redenen waarom magnesium zo'n belangrijke rol speelt bij diepere, meer gezonde slaap is vanwege de invloed van het mineraal op de GABA-niveaus.

Van magnesium is aangetoond dat het GABA-receptoren in de hersenen reguleert. Door GABA-receptoren in de hersenen te stimuleren, kan het helpen om een ​​gezond GABA-niveau te behouden waardoor je makkelijker in slaap komt. Magnesium verhoogt GABA, wat ontspanning bevordert. Ontspanning is de sleutel tot het voorbereiden van jouw lichaam en geest op slaap.

Onderzoek toont aan dat magnesium de slaapkwaliteit kan verbeteren, vooral bij mensen die slecht slapen. Het mineraal helpt je niet alleen in slaap te vallen, maar zorgt ook voor een diepere, meer herstellende slaap. Een onderzoek bij oudere volwassenen wees uit dat magnesiumsupplementen de slaapkwaliteit verbeterden. Onderzoekers ontdekten dat degenen die magnesium aanvulden, ook hogere niveaus van melatonine en renine hadden. Dit zijn twee hormonen die de slaap helpen reguleren.

3. Verbetert het rustelozebenensyndroom

Het rustelozebenensyndroom is een aandoening van het zenuwstelsel. Zoals de naam al doet vermoeden, veroorzaakt het een drang om je benen te bewegen. Deze drang om je benen te bewegen gaat vaak gepaard met pijn of andere ongemakkelijke gevoelens. Vanwege het overweldigende gevoel om je benen te bewegen, kan het rustelozebenensyndroom je slaap vaak verstoren.

Vroeg onderzoek suggereert dat magnesiumtekort enkele gevallen van rustelozebenensyndroom kan veroorzaken. Omdat men denkt dat magnesium de spieren en zenuwen in het lichaam ontspant, kan het het rustelozebenensyndroom helpen verlichten.

Een studie toonde aan dat magnesium hielp bij slapeloosheid bij mensen met het rustelozebenensyndroom. Het mineraal kan een effectief alternatief zijn voor de conventionele geneeskunde als een manier om de zenuwaandoening te verbeteren en op zijn beurt een goede nachtrust te ondersteunen.

4. Kan helpen bij het verminderen van stress, angst en depressie

Magnesium ondersteunt niet alleen een betere slaap, maar helpt ook om de stemming te verbeteren. Magnesium kan het zenuwstelsel beïnvloeden dat het lichaam ontspant. Het kan helpen bij dingen als stress, angst en depressie. Angst, stress en depressie kunnen allemaal van invloed zijn op jouw slaap, waardoor het moeilijk wordt om een ​​goede nachtrust te bereiken.

Magnesium kan helpen om angst te behandelen en stress te verminderen. Door je parasympathische zenuwstelsel te activeren, stimuleert magnesium je lichaam om te rusten en op te laden. Wanneer je constant gestrest en zeer alert bent, heeft jouw sympathische zenuwstelsel de neiging om gedurende langere perioden actief te zijn. Na verloop van tijd kan dit ervoor zorgen dat je je steeds lustelozer voelt.

Magnesium kan helpen om je humeur te stabiliseren en stress te verminderen door jouw lichaam in staat te stellen zich voor te bereiden op ontspanning en tot rust te komen. Studies hebben aangetoond dat magnesiumsupplementen de symptomen van zowel milde tot matige angst als depressie kunnen verlichten en een stabiliserend effect hebben op de stemming.

5. Als je niet genoeg magnesium hebt, heeft dit invloed op je slaap

Slapeloosheid en rusteloze slaap kunnen een teken zijn van een magnesiumtekort. Daarom is het zo belangrijk om actief magnesiumrijk voedsel te eten of dagelijks een magnesiumsupplement te nemen om ervoor te zorgen dat je de benodigde hoeveelheid binnenkrijgt.

Slaap is een zeer complex proces dat bestaat uit neurotransmitters, chemicaliën en hormonen. Deze dingen werken allemaal samen om bepaalde delen van je hersenen te activeren om slaap te bevorderen. Magnesium helpt bij het reguleren van veel processen, waaronder hormonen en neurotransmitters. Vaak zijn magnesiumsupplementen een populaire keuze als slaapmiddel. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat magnesium je kan helpen om sneller en dieper in slaap te vallen, waardoor een betere nachtrust wordt bevorderd.

Magnesium wordt vaak over het hoofd gezien als een heilzaam mineraal, maar het is eigenlijk iets waar veel mensen van kunnen profiteren. Het mineraal is de afgelopen jaren een populair supplement geworden in de wellnesswereld en niet voor niets. Als je op zoek bent naar een beter slaapregime of als je het moeilijk vindt om in slaap te vallen, kan magnesium precies zijn wat je nodig hebt. Probeer bewust je inname van magnesiumrijke voedingsmiddelen te verhogen en / of kies voor een magnesiumsupplement.