​Omega-3: Goede Vegan Opties?

Swipe to the left
​Omega-3: Goede Vegan Opties?
Door Sunwarrior Nederland 2 april 2019 338 keer bekeken Geen reacties

Je gezondheid is belangrijk, dus hoe krijg je alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft, zoals omega-3 als je veganist bent?

Omega-3 vetzuren, in het bijzonder EPA en DHA, worden steeds meer erkend als essentieel voor een goede gezondheid. Er werd bijvoorbeeld aangetoond dat dagelijks 250 mg EPA / DHA hartziekten met 36% vermindert in een meta-analyse van cohortonderzoeken en klinische onderzoeken. Behalve voor de gezondheid van het hart, is aangetoond dat omega-3's effectief zijn bij een breed scala aan inflammatoire chronische ziekten, de gezondheid van de hersenen en reproductieve gezondheid.

Bovendien is omega-3 van vitaal belang bij de vroege ontwikkeling van menselijke hersenen en is aangetoond dat het de risico's van neurodegeneratieve aandoeningen zowel vroeg als later in het leven vermindert. Omega-3 is duidelijk een belangrijk voedingssupplement, maar met de huidige aanbevelingen van 250 mg DHA per dag (1000 mg voor mensen met een hartaandoening), zijn vis en visolie een haalbare optie in termen van duurzaamheid voor zelfs een fractie van onze bevolking? Is er met de achteruitgang van de visbestanden een andere, milieuvriendelijkere manier om onze DHA- en EPA-aanbevelingen te realiseren?

Allereerst, wat is omega-3? Omega-3 en omega-6 zijn voorbeelden van meervoudig onverzadigde vetzuren (polyunsaturated fatty acids of PUFA's); ze kunnen niet in het menselijk lichaam worden gemaakt en moeten via het dieet worden verkregen. De drie primaire omega-3 vetzuren zijn alfa-linoleenzuur (ALA), docosahexaeenzuur (DHA) en eicosapentaeenzuur (EPA).

Omega-3 heeft een tegenwerkende werking op omega-6; terwijl omega-6 stolling, angiogenese en ontstekingen bevordert, zijn bijvoorbeeld omega-3's anticoagulantia, anti-angiogeen en ontstekingsremmend.

De menselijke evolutie werd gekenmerkt door diëten met veel omega-3, met een laag gehalte aan omega-6; de verhouding was waarschijnlijk bijna 1: 1. Tegenwoordig bereiken verhoudingen met de opkomst van verwesterde diëten soms een verbazingwekkende 30: 1 (omega-6: omega-3); een groot verschil met ons paleolithische dieet. Dientengevolge worden mensen die niet zijn aangepast aan dergelijke hoge niveaus van omega-6 geplaagd door meer en meer door ontsteking gereguleerde chronische ziekten.

Waar kunnen we omega-3's krijgen? Hoewel omega-6 gemakkelijk verkrijgbaar is in onze voeding, is omega-3 minder prominent en moet het actief worden opgenomen. ALA omega-3 is aanwezig in veel groenten, noten en zaden, met name hoge concentraties in lijnzaad, chia, walnoten en avocado's. Helaas is ALA mogelijk niet de meest efficiënte omega-3-bron. In het menselijk lichaam moet ALA worden omgezet in EPA en vervolgens in DHA zodat de nuttige eindproducten kunnen worden geproduceerd; deze conversie kan ergens tussen 0,2% en 21% zijn.

Microalgen zijn de meest voorkomende primaire producenten in de meeste aquatische systemen. Ze zetten licht en kooldioxide om in energie in de vorm van koolhydraten, vetten en eiwitten via fotosynthese. Algen voor menselijk gebruik is geen nieuw concept; het wordt al gebruikt als een alternatieve DHA-bron, maar ook als diervoeding, vitamines, cosmetica en voedseladditieven. Algen kunnen ook dienen als een potentiële biobrandstofbron voor de toekomst. Algenvetten zijn zowel vegetarisch als milieuvriendelijk en kunnen gemakkelijk op grote schaal groeien.

Dit is waarom algen de beste keuze zijn om omega-3 DHA + EPA te krijgen boven vis- en krillolie:

  • Algen bevatten dezelfde DHA en EPA als vissen
  • Algen zijn de oorspronkelijke bron van omega-3-DHA en EPA
  • Algen bevatten geen zware metalen of toxines die vissen hebben van verontreinigende stoffen
  • Algen zijn een milieuvriendelijkere keuze
  • Het eten van algen verpest het ecosysteem van de oceaan niet, omdat het uit vijvers kan worden geoogst
  • Meer artsen bevelen algen aan over vissen voor essentiële omega-3-vetzuren
  • Algen bevatten naast omega-3 andere voedingsstoffen die de gezondheid van de ogen, hersenen en gewrichten kunnen ondersteunen

Onze plantaardige algen Omega-3 DHA + EPA wordt duurzaam gekweekt en geoogst voor biologisch beschikbare Omega-3-, 6-, 7- en 9-vetzuren. Het bevat ook essentiële polaire lipiden en chlorofyl.